Współpraca z partnerami biznesowymi wymaga dużych nakładów pracy i zainteresowania się potrzebami drugiej strony. Aby budować trwałe relacje warto skorzystać z kilku sprawdzonych metod.
I. Poznaj potrzeby swojego partnera:
-
Zanim zdecydujesz się na współpracę z inną firmą, warto przeanalizować jej potrzeby.
-
Zadaj pytania na temat oczekiwań swojego partnera, jego mocnych i słabych stron.
-
Zdobądź informacje o jego branży i konkurencji.
II. Kultura organizacyjna również ma znaczenie:
-
Dobra relacja pomiędzy firmami zależy nie tylko od indywidualnych cech partnerów, ale również od całej kultury organizacyjnej.
-
Pracownicy obu stron powinni znać cele i strategie partnerów.
-
Bardzo ważne są funkcjonujące procedury, umowy i kontrakty.
III. Komunikacja, komunikacja, komunikacja:
-
Regularna wymiana informacji, zwłaszcza w warunkach niepewności i kryzysu, jest kluczowa.
-
Bezpośrednia, otwarta i szczera komunikacja sprzyja budowaniu zaufania i sprawnemu rozwiązywaniu problemów.
-
Rozmowy biznesowe lepiej przeprowadzać w przyjaznej atmosferze, np. przy kawie.
IV. Odkryj swojego partnera:
-
Do budowania i utrzymywania trwałych relacji z partnerami biznesowymi potrzebne jest zainteresowanie inną firmą oraz jej dziejami.
-
Warto poznać rzeczy, które łączą nas z naszymi partnerami, czyli np. pasje, hobby, to co lubią jeść czy gdzie spędzają wolny czas.
V. Zadbaj o dobrą opinię:
-
Dobra opinia o Twojej firmie to klucz do sukcesu na wielu polach.
-
Postaraj się o społeczne zaangażowanie swojego przedsiębiorstwa.
-
Kultura organizacyjna Twojej firmy, ale również zadowolenie klientów i współpracowników powinny przyczynić się do utrzymania dobrej opinii o Twojej firmie.